Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
בגידות
בית הדין הרבני
בית המשפט לענייני משפחה
הילדים שלך
הסכמים
חברות משפחתיות
חלוקת רכוש
ידועים בציבור
כל ההתחלות קשות
מזונות אישה
מזונות ילדים
משמורת
משפחה ופלילים
עו"ד גירושין

נוסעים לחו"ל עם הילדים? תוודאו שאין עיכוב יציאה מן הארץ כנגדם

מדריך גירושין מגזין גטup > משמורת > נוסעים לחו"ל עם הילדים? תוודאו שאין עיכוב יציאה מן הארץ כנגדם

הזמנתם חופשה לחו״ל ? בדקו שאין צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הילד

לא מעט חופשות לחו״ל אינן יוצאות לפועל דווקא בשערי היציאה מהארץ כאשר בעת החתמת הדרכון בעמדת משטרת הגבולות מתגלה צו עיכוב יציאה נגד הילד, והמשפחה כולה נאלצת לשוב על עכבותיה.

כעיקרון, כל הורה יכול לבקש צו לעיכוב יציאת בנו או בתו מהארץ. כאשר מונפק צו עיכוב יציאה מהארץ נגד קטין הוא עומד בתוקפו עד הגיע הקטין לגיל 18, גם אם בעת הוצאת הצו היה הקטין תינוק בן שנה. הליכי גירושין רבים נפתחים בבקשה להוצאת צו עיכוב יציאת קטין מן הארץ כאשר בבסיס הבקשה עומד חשש – מוצדק או לא – שההורה השני יברח עם הקטין לחו״ל ועקבותיו יעלמו.

ברוב רובם של המקרים נעתרים בתי המשפט לענייני משפחה לבקשה זו, וצו עיכוב היציאה מונפק ומשוגר למשטרת הגבולות בנתב״ג. לעיתים הליכי הגירושין שהתחילו בקול תרועה רמה הסתיימו בהסכם גירושין וצו עיכוב היציאה מהארץ, כמו גם החשש מחטיפת הקטין, נעלם מהלב ונשתכח.

כאשר מבקש הקטין לצאת מהארץ, בדרך כלל לחופשה משפחתית מוסכמת בקיץ, הוא עלול למצוא עצמו תקוע בנתב״ג ללא יכולת לצאת מהארץ, ואין צורך להכביר במילים על עוגמת הנפש והאכזבה שלא ישכחו.

האם ניתן לבטל צו עיכוב יציאה מהארץ נגד קטין? בכל עת שמוגש צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד קטין על ידי אחד מהוריו יכול ההורה שמבקש להוציאו מהארץ לבקש את ביטול הצו.

בהעדר הסכמה, ידרוש בית המשפט מהורה המבקש להוציא קטין מהארץ להעמיד ערבויות לחזרתו. גובה הערבויות תלוי מאד במידת הסיכון לאי החזרת הקטין ארצה. בין היתר בודקים האם המדינה אליה מבקשים להוציא את הקטין חתומה על אמנת האג שעוסקת בהחזרת ילדים חטופים, האם יש להורה היוצא זיקות לחו״ל שעלולות להוות סיכון לאי החזרה (כגון הורים ובני משפחה המתגוררים בחו״ל, בן זוג זר וכיוצ״ב), האם להורה המבקש למאת מהארץ רכוש, עסקים או מקום עבודה מסודר, ועניינים נוספים שיש בהם כדי להעיד על גובה הסיכון לאי החזרת הקטין לארץ.

בענין זה ההמלצה ברורה: אם קיים חשש אמיתי שהקטין לא יוחזר ארצה יש לדרוש ערבויות גבוהות וערבים קרובים שיציאתם מהארץ תעוכב לתקופת נסיעת הקטין לחו״ל, אך אם אין חשש אמיתי וברור שמדובר בחופשה רצוי לא להקשות ולדרוש ערבויות גבוהות שיסכלו את הנסיעה ובכך יפגעו בקטין.

האם מומלץ לעכב יציאת קטינים מהארץ במסגרת הסכם גירושין? לא בהכרח.

הורים רבים בוחרים להוציא מו עיכוב יציאה מהארץ נגד הילדים במסגרת הסכם הגירושין שהם עורכים. יש לזכור כי צו כזה יעמוד בתוקפו עד הגעת הילדים לגיל 18 ובכל פעם שירצו להוציא את הילדים או אחד מהם מהארץ יהיה צורך בהגשת בקשה מוסכמת לבית המשפט לענייני משפחה, חתומה על ידי שני ההורים ומלווה  בתצהיר מאומת בידי עו״ד.

בהעדר הסכמה לנסיעה יתקיים בדרך כלל דיון בבית המשפט שבמהלכו יבדוק בית המשפט את רמת הסיכון לאי השבת הקטין לארץ ויקבע את גובה וסוג הערבויות שיועמדו על ידי ההורה שמוציא את הקטין מהארץ. הליכים אלו, הגם שאינם מורכבים, כרוכים בטרחה ובטרדה.

מומלץ לפיכך לבדוק האם אכן יש חשש לחטיפת הקטין לחו״ל אם לאו. בהעדר חשש אמיתי לא מומלץ לעמוד על הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ כאקט ״עונשי״, שיכול להפוך לחרב פיפיות כאשר ההורה שהוציא את הצו יחפוץ בחופשה בחו״ל עם ילדיו… מה הערבויות שיש לתת להוצאת הקטין מהארץ? אין נוסחה אחידה לגובה הערבות וכל מקרה נמדד לפי רמת הסיכון והיכולת הכספית של מי שמבקש לצאת מהארץ.

לעיתים הערבות ניתנת באמצעות הוצאת צו עיקול על דירה או נכס מקרקעין אחר, לעיתים נדרשת ערבות בנקאית בגובה עשרות או מאות אלפי שקלים תלוי בנסיבות ולעיתים נדרש מי שמבקש להוציא את הקטין מהארץ להעמיד ערב אחד או שניים שיציאתם מהארץ תעוכב עד להחזרת הקטין מהארץ.

איך בודקים אם יש נגד הקטין צו עיכוב יציאה מהארץ? יש לפנות למשטרת הגבולות בימים א – ה בין השעות 08:00-16:30 לטלפון *3450

[elementor-template id="4045"]

לתיאום פגישת ייעוץ
עם עו"ד רות דיין

    מעדיפים להשאיר פרטים טלפונית? 03-6708888
    התחייבות לדיסקרטיות מוחלטת

    לקבלת ייעוץ משפטי פרטני