Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
בגידות
בית הדין הרבני
בית המשפט לענייני משפחה
הילדים שלך
הסכמים
חברות משפחתיות
חלוקת רכוש
ידועים בציבור
כל ההתחלות קשות
מזונות אישה
מזונות ילדים
משמורת
משפחה ופלילים
עו"ד גירושין

שבעה צעדים פיננסיים בהם מומלץ לנקוט לקראת הליך גירושין

מדריך גירושין מגזין גטup > כל ההתחלות קשות > שבעה צעדים פיננסיים בהם מומלץ לנקוט לקראת הליך גירושין

גירושין מטבעם יוצרים מציאות כלכלית חדשה בקרב המתגרשים. גם הגירושין הידידותיים ביותר גורמים בדרך כלל לפגיעה כלכלית בתא המשפחתי: חלוקת נכסים, מעבר דירה, משכורת אחת לניהול משק הבית במקום שתיים, תשלומי מזונות ועוד.

חשוב לזכור כי הרכוש המשפחתי העומד לחלוקה לעת גירושין אינו רק דירת המגורים, החפצים שבתוכה, המכוניות וחשבונות הבנק. הרכוש המשפחתי הוא גם כלל הזכויות הפנסיוניות, קופות הגמל, ביטוחים וזכויות סוציאליות נוספות, שווי הנכסים העסקיים והמניות והאופציות ככל שאלו נמצאים בבעלות אחד מבני הזוג.

להלן רשימת המלצות לצעדים פיננסיים בהם מומלץ לנקוט ואשר יסייעו במזעור הנזק:

1. היוועצו במומחים:
הגירושין הם ברוב המקרים אירוע חיים טעון מאוד מבחינה רגשית. זה לא הזמן לסמוך על האינטואיציות או לנסות לקבל לבד החלטות הרות גורל, בעיקר בנושאים פיננסיים. מעבר לעובדה שיועצים מקצועיים המומחים בתחומם הם בעלי הידע והניסיון ההולם את הסוגיות העולות במהלך פירוק התא המשפחתי, אותם מומחים הם נטולי עניין רגשי והם יכוונו אותך לקבל החלטות רציונליות.

חשבו על פירוק השיתוף בנכסים במונחים של החלטה עסקית. לצורך הדוגמה: לא תמיד נכון למכור את דירת המגורים המשותפת. לעתים ניתן לקחת בחשבון שווי זכויות נוספות העומד לחלוקה כנגד מכירת דירת המגורים, ובכך לשמר נכסים פיננסים לצד אחד וקורת גג לצד השני.

2. איספו מסמכים:
גם אם בכוונתכם להגיש ביעה נגד בן או בת הזוג וגם אם ברצונכם לנסות להגיע להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט, חשוב שיהיו בידיכם מסמכים המעידים על הנכסים המשפחתיים. במיוחד נכון דבר לחשבונות בנק בחו"ל, שקשה מאד לאתר ולהוכיח בהעדר מסמכים. חשוב להבין כי לאחר שתפתחו בהליך גירושים יתכן שחלק גדול מהמסמכים הדרושים לכם "יעלמו" ואת העתקיהם יהיה קשה, אם לא בלתי-אפשרי להשיג ו/או להוכיח.

3. פתחו חשבון נפרד:
אם כל כספכם נמצא בחשבון משותף, קחו בחשבון שבן או בת הזוג עלולים למנוע מכם כל גישה לחשבון על ידי מתן הוראה פשוטה לבנק שלא לכבד כל חיוב בחשבון אלא בשתי חתימות, על כן חשוב להתארגן מראש: לפתוח חשבון נפרד השייך רק לכם, ובטרם התחלת הליך כלשהו, משכו לעצמכם סכום שיאפשר לכם לשרוד את התקופה הראשונה של ההליך. אם אינכם יכולים למשוך את הכסף מהחשבון, תוכלו למנוע מבן או בת הזוג לעשות זאת על ידי מתן הוראה ספציפית לבנק.

4. ערכו צוואה:
בהתאם לחוק הירושה בן או בת הזוג יורשים מחצית מהרכוש ואת המחצית השניה יורשים הילדים. אדם המבקש לשנות הסדר זה צריך לערוך צוואה ולפרט למי ברצונו להוריש את רכושו. מומלץ למי שנמצא בהליכי גירושין ועוד לא התגרש לערוך צוואה, שאם לא יעשה כן, וחלילה יקרה לו משהו, בן הזוג עימו הוא מצוי בהליך גירושין יורש מחצית מרכושו כל עוד הם לא התגרשו בפועל. כמו כן, חשוב מאוד לשנות את המוטבים הרשומים בקופות הגמל שלכם, קרנות ההשתלמות ובביטוחי חיים, שכן אלה אינם עוברים בהכרח אוטומטית ליורשיכם מכוח חוק הירושה או צוואתכם. אם ברצונכם לוודא כי נכסים פיננסיים אלה יגיעו ליורשיכם, דאגו מבעוד מועד להודיע לגורם המבטח או מנהל החיסכון על שינוי מוטבים. בכל מקרה שינוי מוטבים באמצעות צוואה תקף רק אם ההודעה על הצוואה נמסרה לחברת הביטוח בעת שהמבוטח עוד היה בחיים.

5. היו ערניים להברחת רכוש ושימו לב אם מתרחשים האירועים הבאים:

  • ‏העברת רכוש או כספים במתנה לבן משפחה ללא הסכמת או ידיעת הצד השני, רכישת נכסי ‏מקרקעין על שם בני משפחה, ניהול פעילות בחברות שמניותהן רשומות על שם אחרים או ניהול ‏פעילות עסקית במסגרת עסקים הרשומים ע"ש אחרים, התנהלות בחשבונות בנק של בני משפחה ‏באמצעות יפוי כח וכיוצ"ב.‏
  • ‏ניהול פעילות עסקית מורכבת של חברות רבות, או תחת חברות זרות בחו"ל, ובמיוחד חברות ‏‏"אוף-שור" שמניותיהם מוחזקות בנאמנות בידי צדדים שלישיים.
  • ‏העברת כספים או פדיון חסכונות או זכויות סוציאליות לחשבונות נפרדים שנפתחים במיוחד לצורך ‏כך.‏
  • ‏נטילת הלוואות מהבנק, ממקום העבודה או משכון נכסים מבלי שיש בכך צורך אמיתי. ‏

‎ ‎

בכל מקרה בתי המשפט אינם מעודדים הברחת רכוש, וניתן לבקש צווים שמטרתם גילוי הרכוש ‏שהוברח. בנוסף, אם מצליחים להוכיח את הברחת הרכוש, בית המשפט יתחשב בכך ויראה ברכוש ‏שהוברח חלק מהרכוש המשפחתי העומד לחלוקה.‏

6. במידת הצורך – בקשו לצרף את החברה המשפחתית להליך המשפטי:
כאשר לאחד מבני הזוג מניות בחברה, הופכת החברה לנושא מרכזי בגירושין. הצורך לצרף חברה להליך המשפטי בין בני הזוג מבוסס בדרך כלל על חשש מפעולות מניפולטיביות שתבצע החברה שיגרמו לריקונה מתוכן, מרכוש, מנכסים או להפחתת שוויה, או, על הצורך לקבל מידע בזמן אמת אודות מצבה הכלכלי והעסקי של החברה ואף להפעיל "משקיף" או מפקח על פעילותה, הן לצורך קביעה אובייקטיבית בדבר התנהלותה התקין, והן לצורך קביעת שווי המניות בה. לידיעתכם – למרבית העסקים יש שווי כלכלי שניתן לחישוב, גם אם בעליהם סבורים שהעסק נטול שווי.

7. בנו תקציב חדש התואם את המציאות המשתנה:
הנכם עומדים מול מציאות כלכלית חדשה. צריך להפנים זאת, ועדיף כמה שיותר מהר. אינכם יכולים להמשיך להתנהל כספית כפי שהתנהלתם עד היום ויהיה עליכם לעשות צעדים אופרטיביים להתאמת תקציב כלכלת המשפחה. צעדים אופרטיביים יכולים להיות שינוי הרכב הוצאות התא המשפחתי וויתור על הוצאות שאינן הכרחיות, ויכול להיות בנוסף מציאת מקור הכנסה נוסף, או מציאת דרכים להגדיל את ההכנסה החודשית ובכך להקטין את נזקי העדר משכורת נוספת בתא המשפחתי.

[elementor-template id="4045"]

לתיאום פגישת ייעוץ
עם עו"ד רות דיין

    מעדיפים להשאיר פרטים טלפונית? 03-6708888
    התחייבות לדיסקרטיות מוחלטת

    לקבלת ייעוץ משפטי פרטני